Ifjol hade jag tänkt fara på konferensen men tyckte inte att jag hade tid. I år skulle jag inte haft tid eftersom vi håller på bygger hus på kvällarna, men jag tänkte att 2 dagar hit eller dit knappast gör så mycket så jag bestämde mig för att fråga chefen om det var ok. Enda villkoret från honom var att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter, vilket jag ju förstås mer än gärna gör. Nedan finns även länkar till alla presentationer utom en. Varje vecka har arrangörerna också lovat lägga ut en podcast länk till en ny presentation.


Dag 1
Keynote Presentation

Solopresentation av Eric Meyer

Eric pratade om vad som hänt under dom 10 senaste åren inom CSS. Vi fick bland annat höra om hans första CSS ”wow” upplevelse och hur viktigt det är att dokumentera och dela med sig av kunskap. Fundamentalt för alla webbteknologier. Behåll inte kunskapen för dig själv. Eric blev frustrerad över det dåliga CSS stödet i dåtidens browsers och skapade en databas med vad browsers kunde/inte kunde. Folk skrattade förstås när han påminde om hur bra man tyckte att Netscape 4 var när den kom ut, den var ju faktiskt bäst ett tag. Eric och andra var missnöjda över hur inkonsekventa browsers var. Många utvecklares uppfattning var vid den tiden att man måste skapa en parallell sajt för alla viktiga browsers. Därför bildades också grupper som CSS Samurai för att försöka ändra på detta. Dessa grupper har arbetat mycket tillammans för att påverka browserleverantörerna. En sak som radikalt förändrade hur man kunde använda css var när Explorer 5 för Mac kom ut. Äntligen hade någon brytt sig om att läsa specifikationen, personen hette Tantek Çelik. Vad var det då som var så bra med IE 5 för Mac? Bland annat hade den mycket bra CSS1 stöd, Doctype Swithing fungerade, Real Text Zoom även för pixel enheter, visst CSS2 stöd. Enligt Eric skulle ingen av konferensens deltagare vara på plats denna dag om det inte vore för Tantek Çelik och det arbete han gjort.

Podcast från presentationen

Good Design vs. Great Design

En paneldiskussion om design med Jon Hicks, (har gjort logon för Firefox), Cameron Moll, Veerle Pieters.

Diskussionen sammanfattade bl.a. att bra designers använder fonter, great designers använder typografi, ”Grid does the work for you”. Färg är oftast det första man börjar med, och Veerle gav exempel på hur viktigt små detaljer kan vara.

Presentationen kan laddas hem från:
veerle.duoh.com/sandbox/atmedia/great_design_slides.zip

IE: 7 and Beyond

Solopresentation av Chris Wilson

Chris jobbar som group program manager för Internet Explorer platformen hos Microsoft. Han har arbetat med browsers sedan 1993 NCSA Mosaic för Windows. Hans presentation handlade om vad Microsoft har prioriterat t.ex. förbättrat CSS-stöd och säkerhet. Efter presentationen blev det mycket snack om varför man inte kan köra flera versioner av IE som standalone. Chris intygade att dom verkligen jobbar på det, men att det är ganska problematiskt för att IE använder sig av komponenter i operativsystemet. Jag tror att de flesta i publiken förstod vilket svårt jobb han har och blev imponerade över att han ens vågade komma. En fråga från publiken var: Vilka garantier kan Microsoft ge att dom inte ”tar semester” i fråga om utvecklingen för IE igen. Chris gav inga garantier, annat än ”om det inte prioriteras från Microsofts ledning” kommer han inte heller att jobba kvar där. Jag tror dom flesta som lyssnade på Chris fick känslan av att Microsoft verkligen försöker förbättra sig.

Bug Hunting

Solopresentation av Andy Budd

En ganska prakisk lektion om hur man förebygger utseende buggar och undviker css-hack. Hacks har fått ett dåligt namn, borde egentligen heta filter. Tantek Çelik och Box-Model hacket, det mest spridda css-hacket än idag är borde egentligen heta voice-family filter. Andy berättade hur webdesigners började leta efter hack istället för att försöka lösa problemet på rätt sätt. Det gick ibland så långt att folk mätte sina kunskaper i hur många css-hack de kände till. Detta var enligt Andy farligt, framförallt för man så lätt tappar kontrollen. Det är viktigt att föröska förstå var buggarna kommer ifrån. Dom härstammar oftas från Syntax fel, Specificity clashes (detta borde jag slå upp för jag minns inte vad det var), alltför komplicerad kod, browser buggar och otillräcklig förståelse för CSS-specifikationen.

  • Andys first law: Keep it simple (stupid)
  • Second law: Anta att felet är ditt eget
  • Third Law: Bättre att förebygga än att bota, dvs fixa problemet från början istället för att leta igenom rad för rad
  • Fourth law: Anfall är bästa försvar
  • Fifth law: Isolera problemet
  • Sixth law: Använd enbart css-hack i nödfall

Ett bra hack ska validera, bara rikta in sig på äldre webbläsare, är fult?! (eftersom det är lättare att känna igen i så fall, viktigare är kanske att kommentera sina hack).
Andys presentation kan laddas hem som pdf eller QT från:
www.andybudd.com/atmedia2006

Designing the Next Generation of Web App

Solopresentation av Jeffrey Veen

Jeffrey höll en mycket intressant och inspirerande presentation, dagens höjdpunkt för dom flesta tror jag!

Presentationen handlade om nästa generations webbplatser? Jeff berättade hur begreppet WEB 2.0 redan börjar redan bli utnött i USA. Folk börjar bli rädda att det blir en internetkrasch igen eftersom begreppet är så otroligt hypat samtidigt som folk tjänar grova pengar på det just nu. Om man frågar chefer vad det handlar om så svarar dom ofta så här: ”the ability to scale to many users, good use of bandwidth, ease of use, and RSS feed and stuff like that.” Jeff tror inte alls på någon av dessa förklaring. Att man tjänar grova pengar i perioder handlar mer om ekonomiska cykler överlag, t.ex. Tulpanhystering på 1700-talet. En slutsats är att WEB2.0 eller 3.0 handlar om att ge användaren kontroll. Exempel wikipedia som har extrem tilltro till användarna, andra exempel är bittorrent.

Presentationen kan laddas hem från:

www.veen.com/nextgen.pdf (OBS! Kolla speciellt in skärmdumparna i AJAX delen, Kayak, iFilm var intressanta tyckte jag.)

Presentation finns även som mp4 på:
www.matthewhutchinson.net/files/atmedia06_jeffrey_veen.m4a stor fil(~28Mb or 56 mins)

Dag 2
Bulletproof Webdesign

Solopresentation av Dan Cederholm

Dan var nybliven pappa, vilket ju jag också snart ska bli😉 och visade lite bilder på hans för tidigt födde son . Presentationen innehåll en massa tips och trick som går ut på försäkra att en sajt reagerar korrekt på användares utrustning/inställningar med hänseende på font storlekar, färgval, bilder avslaget osv. Han visade några häftiga saker, t.ex hur man kan få bakgrundsbilder att förstoras gemom att ha ems eller procent istället för px som mått på divar. Man måste dock komma ihåg att det finns begränsningar, konsten är att känna till och veta vad man kan göra.

Prentationen kan laddas ner här:

simplebits.com/publications/speak/atmedia/bpwd-atmedia2006.pdf

JavaScript Libraries: Friend or Foe?

Paneldiskussion med Cameron Adams, Peter-Paul Koch, Stuart Langridge, Dan Webb, och Simon Willison (killen ser ut som en 16-åring och jobbar på Yahoos teknologi team, skrev förresten nyligen en intressant artikel om Eclipse download hell som jag borde tipsa mina kollegor på jobbet om).

Diskussionen handlade fördelar och nackdelar med att använda Javascrip Librarys. Exempel på bibliotek som nämndes är Mochikit, Prototype, YUI (Yahoo User Interface Library). Jag tycker inte att jag blev så mycket klokare annat än jag blev medveten om vilka bibliotek som finns och att det fanns, fördelar och nackdelar med bibliotek. Det kan förstås bero på att jag inte är någon javascript guru själv. Föredelen med javascript bilbliotek förstod jag att var att utvecklare slipper uppfinna hjulet på nytt, t.ex. drag and drop, och behöver således inte slita sitt hår att browsertesta vissa saker. Nate Koechlys presentaion (längre fram på dagen) gav mera kött på benen om just YUI, men det var nog inte heller meningen att paneldiskussionen skulle fördjupa sig i ett visst bibliotek. På sätt och vis tror jag att paneldiskussionen borde ha kommit efter Nates presentation istället.

Mobile Web Design

Solopresentation av Cameron Moll

Presentationen var faktiskt mycket intressantare än jag trodde. Jag fick mycket insikt om hur omogen Mobilen är som plattform ännu. Man kan jämföra med browserkriget i slutet på 1990-talet, fast med tillägget att det nu är ”57 gånger värre”. Det är viktigt att man inte försöker anpassa sig till en viss telefon, det är dömt att misslyckas. Hur ser då framtiden ut? Kanske får vi bättre standardisering hos mobila browsers, t.ex. Opera Mobile, eller att standarden blir tydligare (hur stor t.ex är en <h1> tag i olika telefoner).

En viktig sak som jag lärde mig är att vi förmodligen aldrig kommer att komma ifrån att man måste utveckla speciella versioner av program för mobilen. Under frågestunden hade några i publiken svårt att ta det rådet till sig. Många förespråkar en av teknikerna i triangeln, dvs använd css för att t.ex. gömma visst innehåll för vissa devices.

Presentationen har jag inte hittat ännu, synd, för jag har många kollegor som borde fått se den. Cameron visade bl.a bild på en pyramid eller triangel som etsade sig fast i minne på mig. Jag måste leta efter den bilden…kanske han också lägger ut sin presentation.

Nu har Cameron lagt nästan samma presentation som pdf. Någon har även lagt ut hela hans presentation som Videocast.

Yahoo! vs. Yahoo!

Solopresentation av Nate Koechley

Sagt om YUI

  • We take care of some of the lower level stuff.
  • Event utility is 2k the DOM utility is 3k.
  • These are the same files that yahoo themselves are using.

Jämförelse mellan 3 olika YAHOO sajter

  • YAHOO sajten, lite om vanliga YAHOO genom tiderna
  • Yahoo Photos,
  • YAHOO Mail, har t.ex ingen Doctype, använder 18 iFRames

Viktiga poänger:

  • ”Don’t piss off DOM scripting taskforce”. Ingen JS in utrymmet för html kodens attribut
  • Se upp för minnes läckage.
  • Ajax: Kan betyder inte att man borde.
  • Dagens dåliga beslut blir morgondagens hinder.
  • Att säga nej till safari och opera är alltid högre än att stöda dem.

Mätning och test

  • Drip är ett kanonverktyg för att mäta och hitta minnesläckage i javascript.
  • Kör långa testsessioner. Ha t.ex ha YAHOO Mail igång hela dagen.

OM snabbhet:

  • En stor fil laddar snabbare än flera små. ”HTTP requests are the nemesis of a well-tuned site.”
  • CSS filer så nära <head> som möjligt. JS filer så när
    <body> som möjligt. Detta p.g.a så fort javascript laddas ner så låses systemet och inget funkar förrän all js har laddats ned.
  • Andra tillvägagångssätt
    1. Ladda många små filer på en gång. Enables atomic/team development enables partial caching if parts change. this alloows tuning in reposnse to use cases and task analysis.
    2. Many small files on demand. Många små filer ”on demand”. Filer laddas bara hem när dom behövs.
    3. inline i . Caching är inte så effektivt som vi tror. ”Even with all of the tuning we do 30% of our audience has an empty cache when they visit.” Detta gäller speciellt hemsidan. I IE om man öppnar nytt fönster Ctrl+N så kommer IE inte att röra cachen för hemsidan.

Data Format

  • Yahoo använder JSON for data dela data mellan applikationer. “The fat-free alternative to XML”
    http://www.json.org

Om browser support hos Yahoo

Yahoo använder en graderad skala för browser support. De har haft den internt hos sig i åratal men nu delar dom med sig av informationen. Den viktigaste poängen var ”att stöda en browser betyder inte att det ska se likadant ut i alla browsers”. Det handlar inte om identiska uppleveler. Vi supportar alla, men du får helt enkelt en annan upplevelse.

3 grades of browser support
C-grade support NN4 core support
A-grade support advanced support (all modern browsers). Interaction should work. Good array of browsers.
X-grade support everyone else.

Microformats: Evolving the Web

Solopresentation av Tantek Çelik

Tantek jobbar som chief technologist på Technorati. Presentationen var dagens höjdpunkt. Jag fick en känsla av att Tantek var den mest respekterade personen på hela konferansen. Jag måste bara skryta lite att jag fick hans visitkort på puben kvällen innan. Han har coolt nog hittat en bild som jag tog på honom och Roger Johansson. Eric Meyer nämnde ju i sin Keynote presentation dag 1 att ingen av oss vore här om det inte var för Tantek så förväntningarna var höga. Innan konferansen had jag lagt ca 1 h på att försöka förstå vad Microformats är. hCard, hCalendar, rel-payments,

Vad är Microformats?

  • Microformats möjliggör publicering och delning av information med högre trofasthet
  • Består bara av ett antal tecken (X)HTML som identifierar rikare datatyper, som människor och händelser på dina webbsidor
  • Byggstenar för att möjliggöra att användare äger, kontrollerar, kan flytta och dela med sig sin data på webben.

Min egen tolknig är att det till stor del handlar om hitta på kombinera den befintliga semantiken i html med standardiserade html-class namn (OBS! Det heter egentligen inte css class-namn).

Ex. på några microformats

Exempel: rel-license
<a rel="license" href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/">Some rights reserved. CC by-2.5.</a>

Exempel: hCard

<div class="vcard">
<a class="url fn n" href="http://meyerweb.com/"&gt;
<span class="given-name">Eric</span>
<span class="family-name">Meyer</span>
</a><br />
<span class="title">Principal Consultant</span>
<a class="org" href="http://complexspiral.com/"&gt;
Complex Spiral Consulting</a>
</div>

Exempel: hCalendar

<ol class="vcalendar">
<li class="vevent">
<a href="http://tantek.com/presentations/..."class="url">
<span class="summary">Microformats: Evolving …</span>
<abbr class="dtstart" title="20060616T1500+0100">
16 June 2006
</abbr>
</a>
</li>
</ol>

Ett användningsområde är t.ex. Google Calendar Data API som du enkelt kan lägga på en hemsida för att låta användarna lägga till en post som använder hCalendar events till ens egen personliga Google Calendar med ett enda klick.

Att göra betalningar på webben borde vara lika enkelt tycker jag. Och det blir det kanske en vacker dag. I Tanteks presentation fanns bl.a. en länk till rel-payment, men den länken har ingen text ännu, Tantek borde ha länkat till rel-payment-resarch istället för vad jag försökt ta reda på nu efteråt så är formatet bara ett draft ännu.

Det ska bli spännande att se på vilket sätt microformats kommer att förändra webben.

Umgänget med andra gav minst lika mycket

Det var otroligt givande att få träffa kollegor. Jag hörde att det var ca 750 personer på konferansen. Det är nästan för mycket, maten var inte någon höjdare, antar att det var både för att Engelsmän inte är kända för att käka så bra lunch, mest mackor eller en pytteportion med nån indisk gryta typ. Efter första dagens seminarie gick jag på egen hand i London, vilse förstås, utan karta. Jag tycker jämt att jag har så otroligt bra lokalsinne att jag inte behövde nån karta. Efter en ca 1,5 timme hade jag i alla fall hittat fram till Picadelly Circus där arrangörerna av konferansen hade ordnat att man kunde få se fotbollsmatchen som alla gick och väntade på, England-Trinidad Tobago. Eftersom jag inte är så jätteintresserad av fotboll tänkte jag att jag passar på och gå och äta medan alla andra ser på fotboll. Jag hittade en riktigt bra Italiensk restaurang i närheten av pubben. Efter pizzan bestämde jag mig för att gå tillbaka till pubben för att utnyttja mina drinkpluppar som alla deltagare hade fått. Meningen var ju att man skulle få byta drinkpluppar med varandra, det fanns tre olika färger varav jag lyckades få två röda (för rödvin) fast jag hellre skulle ha fått gula (öl). Eftersom det till 90% var manliga deltagare utgick jag från att ingen kille ville byta mot mina vinpluppar och tjejerna vågade jag väl inte gå fram till eftersom dom ändå var så upptagna. På pubben fick efter en stund tillfälle att byta några ord med den respekterade Tantek Çelik samt ganska många svenskar, bl.a Roger Johansson (vars blogg jag brukar läsa) och hans kollegor från Netrelations. Dagen efter träffade jag även Jens Wedin (han var nog på pubben kvällen innan också bara en meter från mig visade det sig senare) som jobbar på Skatteverket men som tidigare jobbat på Nordea med nästan exakt samma sak som jag själv gör. Det var verkligen kul eftersom jag nog inte träffat någon förut som har haft så liknande arbetsuppgifter som jag själv har. Jens och jag har redan kommit överens om att vi borde ses igen. Här är förresten två bilder som Tantek tog, en från scenen på publiken och en till bild på mig i pubben bredvid Roger Johansson. Här är några av mina egna bilder från konferensen. Här är en bild på mig och Jens som hans kollega Anders har fotat och en annan bild från pubben på mig, Jens och Netrelations.

Credits

Förutom föreläsarnas egna presentationer har jag också utnyttjat mig av följande vänliga personers anteckningar:

Anteckningar från Matthew Hutchinson

Anteckningar från en Stuart (muffinresearch) jag hittar inte vad killens efternamn är.

Anteckningar från Steve Marshall (nascentguruism)